Slapen in een hangmat! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Hakvoort - WaarBenJij.nu Slapen in een hangmat! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Hakvoort - WaarBenJij.nu

Slapen in een hangmat!

Door: Kim Hakvoort

Blijf op de hoogte en volg Kim

31 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Heee hallo, daar ben ik weer! Ik heb besloten heeel kort te vertellen over waar ik de vorige keer geëindigd ben. Holi Phagwa! Super super super leuk feestje, alleen helaas gigantisch verpest. Na een lekkere lunch vertrokken we rond een uurtje of vier richting de palmentuin en het onafhankelijkheidsplein waar het feest al in volle gang was. Vanaf moment één werd je in de palmentuin ondergegooid door kinderen, volwassenen en ook zelf hadden we een waterpistool gekocht en gekleurde poeder. Al snel liepen we richting het plein waar er meerdere podiums stonden. Muziek, zon en gezelligheid, wat wil je nog meer! Kortom, leuke dag gehad en ’s avonds stonden er nog leuke artiesten op het programma. Helaas pindakaas sloeg mijn stemming om toen ik om half acht ontdekte dat mijn telefoon uit het tasje van Marleen was verdwenen. Oke, hier stopt mijn verhaal dus.. enige woord dat hierbij past is HEL! Wat vond ik dat vreselijk. VIND trouwens, ik kan nog steeds wel huilen dat iemand gewoon MIJN telefoon heeft. Hoop gedoe gehad met de politie, echt een hele hoop gedoe, want hier gaat dat niet echt zoals je hoopt dat het gaat.. Uiteindelijk een bewijs van aangifte gekregen en hopelijk doet de verzekering in Nederland daar iets mee.

Verder met het leuke gedeelte! Afgelopen donderdag een leuke avontuur beleefd met Rochelle. Haar kamer wordt aangevallen door gekko’s. Zo ook donderdag. We lagen in bed en besloten te gaan slapen. Marleen was inmiddels al vertrokken en opeens krijg ik een app vanuit de kamer naast me. Kim stappen?! HAHA, neeee we gaan niet stappen. Geen zin en moe. Filmpje gekeken, gekletst en besloten écht niet te gaan stappen. We liggen voor de tweede keer in bed: HELPPPP HEEEELP KIMMM!! Woow, ik zat rechtop in bed en haastte me naar de kamer naast me. Waaah twee gekko’s! Echt om een lang verhaal toch ietsje (sorry pap en mam ik probeer het echt!) korter te maken, anderhalf uur bezig geweest, gekko’s weggejaagd en om half twee onze plannen gewijzigd, taxi gebeld en here we come havannaaa! Super leuke avond gehad, dood moe en de volgende dag op naar White Beach met alle meiden! Na ongeveer een uurtje rijden kwamen we aan bij het super mooie (wel aangelegde) strand met een afgezet deel van de rivier om in te zwemmen. Erg leuk allemaal, we waren zo ongeveer de enige die dag en het water dacht grappig te zijn en te verdwijnen. Na een tijdje kwam het water natuurlijk weer terug en konden we fijn afkoelen. Goed verbrand die dag ondanks het smeren van factor 50 maar het was echt leuk om lekker een dagje aan het strand te kunnen liggen. Dat kennen we hier in Paramaribo namelijk niet.

Van het weekend stond de trip Nickerie-Bigipan op het programma. Een tour langs de districten van Suriname. Zaterdag vertrokken we vroeg richting het eerste district: Groningen! We kregen informatie over de verschillende monumenten en de foto met het bordje kon natuurlijk niet ontbreken omdat Marvin in Groningen gestudeerd heeft! Onze reis vervolgde naar het district Coronie met onderweg nog een stop bij een typisch vissersdorpje. Super mooie omgeving daar!
Na Coronie bezocht te hebben gingen we per boot verder naar ons verblijf op Bigipan. Bigipan betekent groot meer (bigi = groot, pan = meer). We kwamen aan bij een drijvend ‘huisje?’.. waar we onze hangmatten konden ophangen. Er zat een kleine keuken in en via een aantal redelijk losliggende planken kwam je bij de wc die je moest doortrekken door met een emmer water uit de rivier te hijsen. Kreeg er een beetje een expeditie Robinson gevoel van. Na het eten gingen we wederom kaaimannen vangen en ‘slapen’. Voordat het rustig was, was het half drie, om zes uur kwam de zon op én ik sliep in een hangmat dus je raadt het al.. ik heb ongeveer één uur geslapen! Ik moet zeggen dat het een unieke ervaring was, wakker worden met het meer en de zonsopgang voor je neus. Waauw! Na een stevig ontbijt gingen we naar een modderbad. Totaal geen idee wat ik daarvan moest verwachten. Maar waar we uiteindelijk terecht kwamen was toch wel het laatste wat ik verwacht had. Onze vier boten stopte opeens midden op het meer en onze gids zei: ‘WE ZIJN ER! UITSTAPPEN MAAR!’ Ik dacht echt, meen je dit nou. Moeten we NU uit de boot stappen?! Ja zegt hij je wilt toch in een modderbad. Haha, oke dan. We stapte uit de boot en je kwam terecht in een hele grote modderpoel. Je voeten zakte er volledig in weg maar het was gelukkig maar 50 cm. diep. Zoiets heb echt nog nooit meegemaakt.. ze zeggen dat de modder goed is voor je dus ik ben benieuwd. Onze terugreis naderde en onderweg maakte we nog een stop in Nickerie waar we een hindoe tempel en de zeedijk hebben bezocht.
Vandaag was het weer vroeg dag want stage stond weer op het programma. Heb de hele dag alleen gedraaid aangezien mijn mentor een snoeppauze had georganiseerd. Ik vroeg me af waarom dat was, aangezien een snoeppauze meestal georganiseerd wordt met speciale gelegenheden of feestdagen. Een collega vertelde dat ze dat ook wel eens doen om geld in te zamelen voor de school. De kinderen kunnen dan namelijk in de (wat langere) pauze allerlei lekkers kopen zoals bami, roti, patat, hamburgers, slush drankje, snoep en popcorn en dat op de vroege ochtend (10 uur)!

Ik ga afronden want ben alweer veelte lang aan het vertellen. Nog vier weekjes en dan kom ik alweer richting het ook best wel mooie Nederland. De tijd gaat snel, ik geniet ontzettend maar mis iedereen ook zeker. Tot snel!

  • 31 Maart 2014 - 23:56

    Marvin:

    Klinkt allemaal fantastisch! Veel leuke dingen doen nog en tot over vier weekjes!!! Xxx

  • 01 April 2014 - 00:06

    Caroline:

    Wat een mooi verhaal toch weer, zo leuk om te lezen.
    Ben trots op je hoe kort je het hebt gehouden, Hahaha.
    En wat een mooie foto's, toch wel fijn, een goed fototoestel.
    We gaan alweer aftellen, de tijd gaat snel, en ook hier zijn er zeker de momenten dat we je missen.
    Geniet meid!!!! dikke knuffel en kus van ons,xxx

  • 01 April 2014 - 12:37

    Nathalie:

    Weer zoiets leuks
    en weer leuke fototjes
    nou ik moet gaan doeidoei

  • 02 April 2014 - 12:07

    Groep 5 De Dobbelsteen:

    Lieve juf Kim,

    We hebben net je verhaal gelezen! Leuk hoor!
    Cool dat je in een hangmat hebt geslapen en een modderbad hebt genomen. Je ziet er mooi uit op de foto's!
    We vinden het heel stoer dat je de gekko's hebt verjaagd, alleen Ruben vindt het zielig (voor de gekko's).

    Tot gauw maar weer!!

    Groetjes van ons allemaal!!

  • 03 April 2014 - 08:09

    Louise Roukema:

    hoi juf kim leuk verhaal.
    ik hoop dat je snel weer terug komt

    groetjes Louise xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


  • 05 April 2014 - 08:25

    Jill:

    hoi lieve juf kim
    ik hoop dat je snel weer terug komt.
    het verhaal is leuk.

  • 08 April 2014 - 18:21

    FATOU:

    hoi lieve juf ik hoop dat je snel weer terug komt super leuke verhalen Gr FATOU X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Waauw! Het is 31 januari 23:40. Dat betekent, dat over 20 minuten de dag van vertrek is aangebroken. Zaterdag 1 februari vertrek ik samen met Rochelle en Marleen naar Paramaribo in Suriname! Ik heb er ontzettend veel zin in, ondanks de spanning die erbij komt kijken. Ik ben blij dat ik besloten heb dit grote avontuur aan te gaan en mijn eigen ontdekkingstocht te gaan maken. Ik zal veel positieve en negatieve verrassingen tegen komen, leuke mensen ontmoeten, lieve kinderen les mogen geven en heel veel leren over het land en mezelf!

Deze hele week stond in het teken van de reis. Ik had inmiddels al anderhalve week niks meer voor school gedaan en werd daar een beetje zenuwachtig van. Ik ben tenslotte ook aan het afstuderen en besloot daarom om op woensdag 29 januari voor het laatst een hele dag op school te gaan werken, alle boeken in te leveren en vervolgens even te stoppen met het afstudeeronderzoek. Komende drie maanden ga ik me namelijk bezig houden met de minor internationaliseren. Onderzoek doen en lesgeven zijn daarbij de twee belangrijkste dingen. Ik mocht helaas nog geen contact opnemen met mijn basisschool van het bestuur, maar schat in dat ik op de maandag, dinsdag en woensdag stage ga lopen. Godzijdank zijn de lestijden daar aangenaam en zal ik dagen draaien van ongeveer kwart voor acht tot kwart voor één. Het klimaat zal daar een van de grootste verschillen zijn met Nederland, vandaar dat de kinderen 's middags niet naar school gaan. Vier dagen in de week vrij is dus niet mis. Tijd voor relaxen en veel leuke dingen doen! Ik hoop dat ik snel op mijn plek zit daar en flink kan genieten!

Mijn volgende verslag zal uiteraard vanuit het heerlijke Paramaribo, waar het inmiddels 35 graden warmer is dan in Nederland! Lijkt me overigens heel raar om van het vriespunt naar zulke hitte te gaan.

Ik denk dat ik nu maar eens moet gaan slapen.. morgen gaat om half zes/kwart voor zes de wekker! (Aii!)

Liefs Kim

Recente Reisverslagen:

19 April 2014

Brownsberg

31 Maart 2014

Slapen in een hangmat!

17 Maart 2014

Party party!

13 Maart 2014

Galibi en 21!

05 Maart 2014

Een maand verder..
Kim

Actief sinds 31 Jan. 2014
Verslag gelezen: 805
Totaal aantal bezoekers 13871

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 07 Mei 2015

Rondreis Zuid-oost Azië Marvin & Kim

01 Februari 2014 - 29 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: