Party party! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Hakvoort - WaarBenJij.nu Party party! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Hakvoort - WaarBenJij.nu

Party party!

Door: Kim Hakvoort

Blijf op de hoogte en volg Kim

17 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Dit verslag staat in het teken van mijn verjaardag. Al het ik in het vorige verslag ook al verteld hoe ik mijn 21e levensjaar hier begonnen ben heb ik na de dag zelf nog twee keer mijn verjaardag mogen vieren. Ik was een heel belangrijk detail vergeten in mijn vorige verslag waar Marleen me op wees. Mijn cadeautje van de meiden was namelijk niet compleet zonder het derde cadeau die ik compleet vergeten ben te noemen. Ik maakte mijn eerste cadeau open en zag een potje die hier uit het huishouden komt. Ik wist meteen dat het iets moest zijn wat niet serieus was. Ik maakte het potje voorzichtig open en JAAA HOOOOR! Een hele mooie, op een bedje van watjes gelegde kakkerlak! Joepie, dat was echt een top cadeau. Haha, die grapjassen.
Afgelopen maandag 10 maart vierde ik mijn verjaardag samen met mijn mentor op stage. Mijn mentor was 7 maart jarig dus hebben we samen een traktatie en wat lekkers geregeld. ’s Ochtends werden mijn mentor juf Marchia en ik tijdens de ceremonie toegezongen door de hele school. Daarna moesten alle collega’s in een kring om ons heen komen staan en zongen ze Surinaamse liedjes voor ons. Wij moesten zoals gewoonlijk hier dansen. Erg leuk om mee te maken, aangezien het een hele andere manier van het vieren van een verjaardag is dan in Nederland. De leerkrachten feliciteerde ons een voor een en vertelde iets bijzonders bij hun felicitatie. Aan het eind van de dag vierde we onze verjaardag in de klas. We hadden in de pauze onze traktaties nog snel afgemaakt, zoals dat hier in Suriname allemaal op het laatste moment gebeurd en begonnen met het feest. De kinderen hadden bloemen voor ons meegenomen en ik moest op een stoel gaan zitten. Met de bloemen in mijn hand werd ik toegezongen door de klas. Aan het eind van een verjaardagsliedje (hier noemen ze het trouwens niet je verjaardag, maar je jaardag) zei mijn mentor: ‘Hoe groot gaat de juffrouw worden? Zooo grooot! Hoe dik gaat juffrouw Kim worden? Zoooooo dik! Met gebaren gaven de kids aan hoe groot en hoe dik ik nog ging worden, haha! We hadden een hele grote taart voor de kinderen gekocht die ik aan mocht snijden. Ieder kind kreeg op een servetje een stuk taart die ze op konden eten. Wat was dat smullen! Je zag ze gewoon genieten. Daarna deelden we onze traktaties in de zakjes uit die ze mee naar huis mochten nemen. Wat was ik blij dat ik niks uitgebreids had voorbereid voor die dag, spelletjes etc. Daar was namelijk zoals ik al verwacht had geen tijd voor, terwijl dit wel afgesproken was. Ach ja, scheelt dat ik van te voren al een beetje op z’n Surinaams kan denken. Ik vond het echt heel erg leuk en bijzonder om een keer mee te maken en ben blij dat ik het op stage heb gevierd.
En toen heb ik gister voor de derde en gelukkig laatste keer uitgebreid mijn verjaardag gevierd. Aangezien ik vorige week zaterdag jarig was, Rochelle gisteren en Fiona volgende week zaterdag vierde we het op zaterdag 15 maart samen voor al onze Surinaamse vrienden. We begonnen de avond bij ’t Vat met een drankje om vervolgens om kwart over 11 als verrassing met de partybus door Paramaribo te toeren. Zoals gewoonlijk was onze partybus te laat en moesten we naar een andere plek lopen. Een half uur verder kwam er een bus aan en bleek dat de bus die we gehuurd hadden onderweg defect was. We kregen dus ook een grotere bus met meer stoelen, wat wel jammer was maar zeker de pret niet drukte. Na een uurtje op de partybus met gezellig muziek, borgoe cola en parbo bier werden we afgezet bij Zsa Zsa Zsu, waar de avond vrolijk door ging. We hebben een ontzettend leuke avond gehad, zoals alle avondjes hier. Vandaag heeeerlijk uitgeslapen tot HALF TWEE! Woow, zolang heb ik hier nog nooit uitgeslapen.. Kennelijk had ik het nodig. Om vier uur zijn we wat wezen drinken bij Zus & Zo omdat onze begeleiders Ron en Frank uit Nederland aan waren gekomen. Zij gaan de komende twee weken bij iedereen op lesbezoek. Maar voordat we weer aan school denken gaan we eerst nog even genieten van onze vrije dag vandaag. Het is namelijk een nationale feestdag in Suriname en het Holi Phagwa feest wordt gevierd. Het holifeest is een hindoestaans feest waarmee men de overwinning van het goede op het kwade viert. De Hindoes luiden daarmee het nieuwe jaar in en gooien met gekleurde poeder op elkaar. Dat is ook wat wij straks gaan doen, dus ik schat in dat ik de komende dagen met gekleurd haar rond loop.

Tot snel!

  • 18 Maart 2014 - 16:12

    Nathalie:

    Hai juf,

    Wat leuk om over je verjaardag te lezen nog van harte gefeliciteerd!!


    En we hebben een nieuwe juf en ook een meester hij heet meester koen en loopt ook nog stage.
    De nieuwe juf heet suzan ze komt op woensdag donderdag en vrijdag (als ze niet hoeft in te vallen).
    Meester koen komt op dinsdag.

    Trouwens ook leuke foto's!!
    Was ik al bijna vergeten!

    Ik hoop snel het volgende reisverslag te lezen.
    En ik hoop je ook snel op Skype te zien!

    Groetjes Nathalie



  • 24 Maart 2014 - 12:03

    Nathalie:

    en met skype bedoel ik op school haha


  • 28 Maart 2014 - 22:16

    Caroline:

    Weer een mooi stukje geschreven Kim! xxx
    Wat vliegt de tijd, over een maand zit je avontuur er al weer op en kom je naar huis met een rugzak gevuld met veel mooie en minder mooie ervaringen.
    Het heeft je in ieder geval sterker gemaakt, wat een super ervaring.
    Pas goed op je zelf, dikke kus xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Waauw! Het is 31 januari 23:40. Dat betekent, dat over 20 minuten de dag van vertrek is aangebroken. Zaterdag 1 februari vertrek ik samen met Rochelle en Marleen naar Paramaribo in Suriname! Ik heb er ontzettend veel zin in, ondanks de spanning die erbij komt kijken. Ik ben blij dat ik besloten heb dit grote avontuur aan te gaan en mijn eigen ontdekkingstocht te gaan maken. Ik zal veel positieve en negatieve verrassingen tegen komen, leuke mensen ontmoeten, lieve kinderen les mogen geven en heel veel leren over het land en mezelf!

Deze hele week stond in het teken van de reis. Ik had inmiddels al anderhalve week niks meer voor school gedaan en werd daar een beetje zenuwachtig van. Ik ben tenslotte ook aan het afstuderen en besloot daarom om op woensdag 29 januari voor het laatst een hele dag op school te gaan werken, alle boeken in te leveren en vervolgens even te stoppen met het afstudeeronderzoek. Komende drie maanden ga ik me namelijk bezig houden met de minor internationaliseren. Onderzoek doen en lesgeven zijn daarbij de twee belangrijkste dingen. Ik mocht helaas nog geen contact opnemen met mijn basisschool van het bestuur, maar schat in dat ik op de maandag, dinsdag en woensdag stage ga lopen. Godzijdank zijn de lestijden daar aangenaam en zal ik dagen draaien van ongeveer kwart voor acht tot kwart voor één. Het klimaat zal daar een van de grootste verschillen zijn met Nederland, vandaar dat de kinderen 's middags niet naar school gaan. Vier dagen in de week vrij is dus niet mis. Tijd voor relaxen en veel leuke dingen doen! Ik hoop dat ik snel op mijn plek zit daar en flink kan genieten!

Mijn volgende verslag zal uiteraard vanuit het heerlijke Paramaribo, waar het inmiddels 35 graden warmer is dan in Nederland! Lijkt me overigens heel raar om van het vriespunt naar zulke hitte te gaan.

Ik denk dat ik nu maar eens moet gaan slapen.. morgen gaat om half zes/kwart voor zes de wekker! (Aii!)

Liefs Kim

Recente Reisverslagen:

19 April 2014

Brownsberg

31 Maart 2014

Slapen in een hangmat!

17 Maart 2014

Party party!

13 Maart 2014

Galibi en 21!

05 Maart 2014

Een maand verder..
Kim

Actief sinds 31 Jan. 2014
Verslag gelezen: 797
Totaal aantal bezoekers 13881

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 07 Mei 2015

Rondreis Zuid-oost Azië Marvin & Kim

01 Februari 2014 - 29 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: