Een maand verder.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Hakvoort - WaarBenJij.nu Een maand verder.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Hakvoort - WaarBenJij.nu

Een maand verder..

Door: Kim Hakvoort

Blijf op de hoogte en volg Kim

05 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Dag lieve mensen! Excuus dat het derde reisverslag zo lang op zich heeft laten wachten. Ik ben denk ik te druk met zonnen als de zon schijnt en te druk met school als regent. Tussendoor doe ik ook nog heel veel andere dingen dus de tijd vliegt voorbij. De eerste maand zit er inmiddels op en ons eerste bezoek is gearriveerd. Of nouja ‘ons’.. Marleen haar vriend is gisteren aangekomen en zal twee weken blijven. Onze tweede trip naar Galibi staat gepland voor a.s. donderdag. Het zal een trip zijn met onder andere één overnachting, een bezoek aan Frans Guyana en natuurlijk de reuze zeeschildpadden. Volgende week zal ik uiteraard vertellen hoe het was! Op dit moment ben ik dus vooral veel thuis geweest, naar stage, wezen zwemmen bij een mooi hotel en regelmatig naar de stad gefietst. Heel veel tijd voor zonnen is er niet, aangezien er best wat regen valt hier. Jammer, zeker als je ’s ochtends naar school fietst en midden in een stortbui terecht komt. Geen tijd en ruimte om te schuilen dus helaas pindakaas. Kletsnat op stage. Het lesgeven gaat stukken beter en de kinderen beginnen ook naar mij te luisteren. Hoop voor die lieve kinderen in Nederland dat ik niet als een al te strenge juf terug kom. Haha, ik denk dat dat wel mee zal vallen. Heb mijn eerste en inmiddels tweede brief van een kind uit groep 5 van de Dobbelsteen gegeven aan twee Surinaamse kinderen die erg goed hun best hebben gedaan. Kids, heb er speciaal voor jullie foto’s van bij gedaan! Ze waren er super trots op. Nu ik het toch over stage heb. Aanstaande zaterdag 8 maart ben ik natuurlijk jarig en laat mijn mentor nou toevallig op vrijdag 7 maart jarig zijn. Ik ga dus volgende week maandag 10 maart samen met haar mijn verjaardag vieren in de klas. In Suriname gaat dat op een hele andere manier. Ik heb nog nooit meegemaakt hoe een verjaardag in de klas wordt gevierd, maar als een leerkracht jarig is worden alle collega’s getrakteerd op een complete maaltijd (bami of nasi) met drinken (sap). Het plan van mijn mentor is om ook nog eens een heeeele grote taart te kopen voor onze klas en daarnaast nog een traktatie met drinken. Ik ben zeer benieuwd en dit gaat me waarschijnlijk ook wel even wat geld kosten, maar goed dan heb je ook je verjaardag een keer in het Surinaamse onderwijs gevierd.

Ik had beloofd dat ik het nog even over het stappen zou hebben. Inmiddels zijn we in elke bekende discotheek/uitgaansgelegenheid geweest en ik moet zeggen dat je hier goed kan feesten. Verschillend met Nederland is dat hier elke discotheek een vaste avond heeft. Woensdag is Touché avond, donderdag Havanna, Vrijdag weer Touché en zaterdag is de avond van Zsa Zsa Zsu. Vaak doen we van te voren een drankje bij ’t Vat of spelen gezellig thuis een spelletje. Het begint hier pas rond half 2 gezellig te worden dus we proberen vanaf nu vooraf te slapen. Havanna is niet echt een discotheek, dit is meer een Surinaamse uitgaansgelegenheid met een open balkon en een soort zaal waarin jongens de show stelen met hun dansmoves. Super om te zien, en zeker als dans juf was ik erg onder de indruk. Jongens kunnen hier echt beter dansen dan meisjes en in Havanna komen de jongens ook naar je toe om te dansen. En met dansen bedoel ik dansen op z’n Surinaams, dus flink met de heupen schudden (Salsa en alle andere varianten). We zijn nu één keer bij Havanna geweest en werkelijk ik heb eerst even de kat uit de boom gekeken en op het moment dat een jongen wilde dansen zei ik: ‘Nouuuu, doe nog maar even niet, heb nog niet geoefend!’ HAHA! Later op de avond, toen ik zag hoe er gedanst werd en wat dan de bedoeling is durfde ik het wel aan en danste we met z’n allen in een hele grote kring. Een hele aparte maar leuke ervaring. In Nederland zal je dit niet snel meemaken als je gaat stappen. De avond liep voor mij alleen af met enorme buikpijn.. waar ik sowieso veel last van heb. Mijn lichaam is geloof ik nog volop aan het wennen van het eten en het leven hier.
Afgelopen vrijdag ben ik samen met Marleen mee geweest naar Carnaval op haar stage. Leuk om te zien hoe ze het hier vieren. Het is vergelijkbaar met Nederland. Heb meegelopen in de optocht, kinderen geschminkt en er was een disco voor de kinderen en veel eten te koop op school. ’s Avonds zijn we naar een poolparty op het dak van een chique hotel geweest met voorafgaand een ritje door Paramaribo met de partybus! Een open bus met discolichten, muziek en drinken. Dat zie je in Nederland echt niet, dus een extra leuke ervaring. Vervolgens zaterdag wezen stappen bij Zsa Zsa Zsu waar we een klein beetje Braziliaans carnaval hebben gezien.
Als jullie het niet erg vinden ga ik nu even een duik in ons super de luxe zwembad nemen en dan horen jullie na het weekend meer van mij! 

Groetjes!

  • 05 Maart 2014 - 20:30

    Caroline:

    Hai Kim,
    Wat een ervaring en wat ben je aan het genieten!
    Leuke foto's hoor, en wat straal je, fijn!
    Pas goed op jezelf en tot gauw op Skype of op de app.
    Heel veel liefs,xxx

  • 05 Maart 2014 - 21:41

    Melissa:

    Hooii Kim,

    Wat een leuk verslagje weer & wat een leuke foto's!!
    Heel veel plezier en succes nog!! De tijd vliegt!!

    xxx

  • 06 Maart 2014 - 00:30

    Rianne:

    Waaauw Kim,
    Wat een super ervaringen als ik dit allemaal zo lees! Echt super tof!
    Ik ga zeker weten je reisverslagen in de gaten houden. Ga genieten daar en nog heel veel succes meis!
    xxx

  • 07 Maart 2014 - 18:22

    Nathalie:

    Hoi juf wat een leuke belevenis weer !!

  • 08 Maart 2014 - 21:36

    Marion :

    Hoi Kim
    zo te lezen vermaak je je prima.
    ik wil je bij deze van harte feliciteren met je verjaardag, het zal vast een speciale dag zijn om zo anders dan die andere twintig keer je verjaardag te vieren.

    Groetjes van de luitjes uit Gaanderen

  • 10 Maart 2014 - 12:18

    Floor Wijnia:

    hallo juf kim ik heb met de klas op de side je berichtje gelezen en ook je foto's bekeken en ze waren heel mooi gelukt en heel veel foto's van carnaval die waren grapig. en je hebt al 2 briefen uitgedeeld en ik hoop dat je nog meer fantasiche dingen gaat beleven in suriname maar is mis je wel en tot snel
    xxx floor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Waauw! Het is 31 januari 23:40. Dat betekent, dat over 20 minuten de dag van vertrek is aangebroken. Zaterdag 1 februari vertrek ik samen met Rochelle en Marleen naar Paramaribo in Suriname! Ik heb er ontzettend veel zin in, ondanks de spanning die erbij komt kijken. Ik ben blij dat ik besloten heb dit grote avontuur aan te gaan en mijn eigen ontdekkingstocht te gaan maken. Ik zal veel positieve en negatieve verrassingen tegen komen, leuke mensen ontmoeten, lieve kinderen les mogen geven en heel veel leren over het land en mezelf!

Deze hele week stond in het teken van de reis. Ik had inmiddels al anderhalve week niks meer voor school gedaan en werd daar een beetje zenuwachtig van. Ik ben tenslotte ook aan het afstuderen en besloot daarom om op woensdag 29 januari voor het laatst een hele dag op school te gaan werken, alle boeken in te leveren en vervolgens even te stoppen met het afstudeeronderzoek. Komende drie maanden ga ik me namelijk bezig houden met de minor internationaliseren. Onderzoek doen en lesgeven zijn daarbij de twee belangrijkste dingen. Ik mocht helaas nog geen contact opnemen met mijn basisschool van het bestuur, maar schat in dat ik op de maandag, dinsdag en woensdag stage ga lopen. Godzijdank zijn de lestijden daar aangenaam en zal ik dagen draaien van ongeveer kwart voor acht tot kwart voor één. Het klimaat zal daar een van de grootste verschillen zijn met Nederland, vandaar dat de kinderen 's middags niet naar school gaan. Vier dagen in de week vrij is dus niet mis. Tijd voor relaxen en veel leuke dingen doen! Ik hoop dat ik snel op mijn plek zit daar en flink kan genieten!

Mijn volgende verslag zal uiteraard vanuit het heerlijke Paramaribo, waar het inmiddels 35 graden warmer is dan in Nederland! Lijkt me overigens heel raar om van het vriespunt naar zulke hitte te gaan.

Ik denk dat ik nu maar eens moet gaan slapen.. morgen gaat om half zes/kwart voor zes de wekker! (Aii!)

Liefs Kim

Recente Reisverslagen:

19 April 2014

Brownsberg

31 Maart 2014

Slapen in een hangmat!

17 Maart 2014

Party party!

13 Maart 2014

Galibi en 21!

05 Maart 2014

Een maand verder..
Kim

Actief sinds 31 Jan. 2014
Verslag gelezen: 512
Totaal aantal bezoekers 13882

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 07 Mei 2015

Rondreis Zuid-oost Azië Marvin & Kim

01 Februari 2014 - 29 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: