Alles gaat van start! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Hakvoort - WaarBenJij.nu Alles gaat van start! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Kim Hakvoort - WaarBenJij.nu

Alles gaat van start!

Door: Kim Hakvoort

Blijf op de hoogte en volg Kim

12 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve mensen! Allereerst super bedankt voor de leuke reacties op mijn eerste reisverslag. Doet me goed om te lezen hoe enthousiast jullie me volgen. Inmiddels werd het wel weer tijd voor een 'kleine' update. Alles is namelijk van start gegaan. De eerste dagen waren redelijk spannend. Er stonden twee bezoeken aan het bestuur gepland en een kennismaking op mijn stageschool. Ik moest als enige naar het BEST bestuur wat een eindje verderop lag. Samen met Franklin ging ik op pad en uiteindelijk stelde het echt niks voor. Het werd me al heel snel duidelijk wat 'alles gaat hier op zijn Surinaams..' nou werkelijk betekend. Strak afspraken plannen, daar houden ze hier niet van! Ik had best zin om mijn stageschool te bewonderen aangezien we de eerste week vooral thuis hebben gezeten. Huize Beekhuizen was prima maar te ver van de stad. Aangezien het niet handig was om al fietsen te regelen konden we dus geen kant op. Tijd voor actie dus! Ik had een goede eerste indruk van mijn school, het zag er gezellig uit (voor zover dat kan hier), de mensen waren vriendelijk en de kinderen erg hartelijk. Van het ene op het andere moment veranderde dat gevoel even toen ik zag hoe het schoolhoofd een meisje drie flinke tikken gaf. Het meisje kwam samen met de juf omdat ze thuis niet geoefend had uit haar schrift. Ik schrok heel erg van het feit dat ze zo met de kinderen omgaan, al was ik hier door het bestuur al een beetje van op de hoogte gesteld. In Suriname is dit niet raar maar een manier om kinderen te wijzen op ongehoorzaamheid. Niet mijn manier, zeker niet.. maar het bestuur verwoordde het zo: 'Op sommige scholen wordt het niet gedaan maar op andere scholen komt het voor omdat de kinderen dat nodig hebben' Oke, ik moest me erover heen zetten en doen alsof er niks gebeurd was! Dat deed het schoolhoofd overigens ook. We hebben de nodige dingen besproken en ook dit gaat echt op z’n Surinaams. Ik mocht zelf een groep uitkiezen en ook zelf bepalen wat het onderwerp van mijn onderzoek wordt. Eigenlijk vonden ze alles wel prima, super fijn dus. Afgelopen maandag ben ik begonnen met mijn eerste stagedag in klas 1. In Nederland is klas 1 groep 3. Ik heb deze groep gekozen omdat de juf erg vriendelijk was en mijn gevoel goed was, maar wat een eerste dag was dat. Het onderwijs in Suriname verschilt enorm met het onderwijs in Nederland. De hele dag rommelen de kinderen maar wat aan en af en toe geeft de juf een lesje. Zo doen ze bijvoorbeeld anderhalf uur over twee spellingsopdrachten die ik in Nederland in een kwartier af zou hebben met de kinderen. Pff, best saai dus! Maar goed, wel interessant allemaal en zeker een stuk relaxter vergeleken met de strakke planningen van het Nederlandse onderwijs. Vandaag mijn tweede dag gehad en ik werd overgeplaatst naar de andere klas 1. Dit omdat de vorige juf zelf nog begeleiding nodig had omdat ze net afgestudeerd was. Nu zit ik bij een ervaren juf en dit verschil merkte ik dan ook duidelijk. De manier van communiceren is zeer direct en dwingend. De juf is streng maar niet echt consequent. De kinderen vinden mij als blanke juf erg interessant en laten dit dan ook goed merken. De lestijden zijn van kwart voor acht tot kwart voor één en er is een grote pauze van 20 min. en een kleine pauze van 10 min. In de pauze wordt er van alles verkocht en kun je zelfs bami en nasi eten. Het klaslokaal is niks bijzonders. Een krijtbord, tafels, stoelen en een paar kaartjes met de geleerde cijfers en letters. De lokalen hebben overigens geen ramen en deuren dus het is ontzettend gehorig. Ook als het hard regent kun je elkaar bijna niet verstaan. De kinderen zijn sowieso heel moeilijk te verstaan, ze praten zacht en snel. Ik moet ook nog een beetje wennen aan dat accent denk ik (haha)! Ook bidden ze zes keer per dag en zingen ze veel liedjes.

Genoeg over school, want ik heb eerder die week een ontzettend leuke eerste trip gemaakt. De dag begon met een boottochtje op de Suriname rivier waar we dolfijnen probeerde te spotten. En jawel, een hele hoop dolfijnen bij elkaar. Van te voren dacht ik, ach dolfijnen, die heb ik ook al in Harderwijk gezien. Maar wat was dat ongelooflijk mooi om te zien. In de wilde natuur en vlakbij ons gezellige bootje. Met uitzicht op het tropisch regenwoud vertrokken we met het bootje richting Nieuw Amsterdam. Het is een dorp waar vroeger het Surinaamse leger het land beschermde. Er waren nog veel overblijfselen te bezichtigen waaronder een gevangenis. Na het bezoek aan Nieuw Amsterdam kwamen we aan bij de plantage ‘Rust en Werk’. Interessant om te horen en zien hoe deze plantage wordt gebruikt maar niet heel bijzonder. Als klap op de vuurpijl bracht de boot ons naar een plek waar we eerst lekker Surinaams hebben gegeten en ons vervolgens moesten klaarmaken voor de KAAIMANNENTOCHT! Woaaaah! Lange broek, lange mouwen, dichte schoenen en heeeel veel deet. We waren met een groep van 13 en Marleen en ik bleven als laatste over waardoor wij met z’n tweeën in een bootje moesten om kaaimannen te vangen. Doodeng, want onze boot was smal en wiebelen kon je niet. Ik heb te veel woorden nodig om te beschrijven hoe ik dit ervaren heb. We zijn gewoon in het donker, terwijl we helemaal onder de muggen zaten, naar een plek gevaren waar we omsingeld werden door kaaimannen. Ik zag ze werkelijk overal! Met een stok en ijzeren draad eraan ving onze bestuurder de kaaimannen en drukte ze vervolgens zo bij ons in de handen. Daar zaten we dan allebei, met een kaaiman in onze handen.. Het werd nog mooier toen ik in de gaten had dat de kaaiman op mijn broek aan het plassen was. Fijn! Eenmaal terug, moesten er natuurlijk veel foto’s gemaakt worden en was ik ook best blij dat ik het beestje weer uit handen kon geven. Super ervaring, om gezien te hebben hoe zo’n beest gevangen wordt en natuurlijk om hem in je handen te hebben gehad.

We zijn gisteren verhuisd en zitten nu in ons ‘echte’ huisje. Nog een beetje wennen, maar ik weet zeker dat dit helemaal ons plekje wordt. Ook hebben we inmiddels fietsen gekocht, dus ik kan lekker op de fiets naar stage. Heeerlijk, meer vrijheid en lekker door de stad crossen. Oja, nu heb ik nog niet eens verteld over de stapavond die we afgelopen donderdag hebben gehad. Komt in het volgende verslagje! :)

• 12 Februari 2014 - 08:10

Caroline:

Hai Kim,

Ik had je verhaal natuurlijk al gehoord, maar wat kun je toch leuk vertellen, mocht je geen baan vinden als juf kun je altijd nog auteur worden, geweldig om te lezen, goed gedaan Kim, veel plezier en tot gauw op Skype, liefs xxx

• 12 Februari 2014 - 17:19

Chiel, Maud, Andre En Nicole:

Hey Kim,

Leuk je verhaal te lezen, we verheugen ons nu al weer op de volgende!!!
    Veel plezier.

XXX van Chiel, Maud , Andre en Nicole

• 12 Februari 2014 - 20:19

Marion :

Hoi Kim
    leuk om je nieuwe verslag te lezen
    Dat je kaaimannen omarmt.... wie had dat gedacht!
    Groetjes uit Gaanderen

• 17 Februari 2014 - 17:07

Nathalie:

Hoi juf wat leuk om weer een verhaal te lezen!! Super leuk wat je allemaal mee maakt!!

Groetjes Nathalie!!

• 19 Februari 2014 - 07:50

Iris S:

Hoi juf Kim,

Leuke foto's en een mooi verhaal. Veel plezier nog in Suriname!
    Groetjes Iris S

• 19 Februari 2014 - 14:40

Yvonne Isselman:

Maatje,
    Wat een prachtige verhalen/ervaringen.
    Geniet ervan!
    Groetjes Yvonne

• 20 Februari 2014 - 18:55

Fatoui:

hoi juf kim gaat alles goed in suriname ik mis je super erg tot snel gr fatouxxx

• 24 Februari 2014 - 18:13

Esad:

hoi juf kim gaat het goed

• 27 Februari 2014 - 06:29

Astrid:

Hoi Kim.
    Geweldig al die belevenissen die je zo mooi beschrijft! (Is dat wel een goed woord juf? )!
    Alleen van die vervelende hoofdmeester vond ik wel schokkend. ..
    Geniet en schrijf vooral vaak, ik lees ze met plezier. .. en jaloezie. . Hihi
    *knuf*

• 04 Maart 2014 - 22:57

Gusta:

Ha kim,
    Fijn dat je al snel je plek gevonden hebt daar in suriname.
    Leuk om te lezen wat je daar zoal meemaakt.
    Geniet van alles,
    Groeten Gusta en Bastiaan

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Waauw! Het is 31 januari 23:40. Dat betekent, dat over 20 minuten de dag van vertrek is aangebroken. Zaterdag 1 februari vertrek ik samen met Rochelle en Marleen naar Paramaribo in Suriname! Ik heb er ontzettend veel zin in, ondanks de spanning die erbij komt kijken. Ik ben blij dat ik besloten heb dit grote avontuur aan te gaan en mijn eigen ontdekkingstocht te gaan maken. Ik zal veel positieve en negatieve verrassingen tegen komen, leuke mensen ontmoeten, lieve kinderen les mogen geven en heel veel leren over het land en mezelf!

Deze hele week stond in het teken van de reis. Ik had inmiddels al anderhalve week niks meer voor school gedaan en werd daar een beetje zenuwachtig van. Ik ben tenslotte ook aan het afstuderen en besloot daarom om op woensdag 29 januari voor het laatst een hele dag op school te gaan werken, alle boeken in te leveren en vervolgens even te stoppen met het afstudeeronderzoek. Komende drie maanden ga ik me namelijk bezig houden met de minor internationaliseren. Onderzoek doen en lesgeven zijn daarbij de twee belangrijkste dingen. Ik mocht helaas nog geen contact opnemen met mijn basisschool van het bestuur, maar schat in dat ik op de maandag, dinsdag en woensdag stage ga lopen. Godzijdank zijn de lestijden daar aangenaam en zal ik dagen draaien van ongeveer kwart voor acht tot kwart voor één. Het klimaat zal daar een van de grootste verschillen zijn met Nederland, vandaar dat de kinderen 's middags niet naar school gaan. Vier dagen in de week vrij is dus niet mis. Tijd voor relaxen en veel leuke dingen doen! Ik hoop dat ik snel op mijn plek zit daar en flink kan genieten!

Mijn volgende verslag zal uiteraard vanuit het heerlijke Paramaribo, waar het inmiddels 35 graden warmer is dan in Nederland! Lijkt me overigens heel raar om van het vriespunt naar zulke hitte te gaan.

Ik denk dat ik nu maar eens moet gaan slapen.. morgen gaat om half zes/kwart voor zes de wekker! (Aii!)

Liefs Kim